دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

چگونه ظروف چوبی را ضد آب کنیم؟

در حقیقت یکی از مهم ترین کارهایی که پس از خرید ظروف چوبی باید انجام دهید، ضد آب کردن آنها می باشد تا بتوانید به نحو مطلوبی از صدمات احتمالی مانند پوسیدگی که به علت قرار گرفتن در معرض رطوبت ایجاد می گردد، جلوگیری به عمل آورید. اصولا محصولات چوبی در مقایسه با سایر محصولات نیاز به نگهداری بیشتری دارند که باید مد نظر خود قرار دهید. لازم به ذکر می باشد که تمامی محصولات چوبی را می توان جهت محافظت در مقابل تاب خوردگی و پوسیدگی، ضد آب نمود. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با آسان ترین و بهترین روش های ضد آب کردن ظروف چوبی آشنا نماییم. پس با فروشگاه اینترنتی دکوکاف همراه باشید.

معرفی مزایای ضد آب کردن ظروف چوبی

همانطور که می دانید، از زمان های گذشته تاکنون افراد برای دکوراسیون منزل خود از محصولات چوبی استفاده می نمایند. در این میان، یکی از مشکلاتی که ممکن است شما هم با آن مواجه شده باشید، پوسیدگی ظروف چوبی و پایین آمدن کیفیت آنها در برابر آب و رطوبت می باشد. از این رو، افراد به دنبال روشی جهت ضد آب کردن آنها می باشند که فواید زیادی نیز دارد. از جمله مزایای ضد آب کردن ظروف چوبی عبارتند از:

محافظت در برابر گرد و خاک

در واقع ضد آب نمودن ظروف چوبی علاوه بر محافظت در مقابل رطوبت، با به وجود آوردن یک لایه محافظ بر روی سطح چوب، مانع از ایجاد گرد و غبار می گردند. همچنین گرد و خاک به آسانی از روی سطح محصولات چوبی تمیز می شوند که بسیار حائز اهمیت می باشد.

پیشگیری از پوسیدگی و رشد قارچ و باکتری

جهت افزایش مقاومت، ماندگاری و دوام ظروف چوبی، ضد آب کردن آنها بهترین راهکار می باشد. زیرا این روش مانع از نفوذ آب به داخل چوب می گردد و همین امر تا حد زیادی از رشد انواع باکتری ها و قارچ ها جلوگیری به عمل می آورد.

محافظت در برابر اشعه UV خورشید

از فواید مهم دیگری که ضد آب کردن ظروف چوبی دارند، می توان به محافظت از چوب در مقابل اشعه UV خورشید و عوامل بیولوژیکی دیگر اشاره نمود. زیرا اشعه خورشید به مرور زمان سبب تخریب بافت محصولات چوبی می گردد که باید به آن دقت نمایید.
اکنون که فواید بی نظیر ضد آب کردن محصولات چوبی را بیان نمودیم، به روش های ضد آب کردن آنها می پردازیم. در ادامه، فروشگاه اینترنتی دکوکاف آسان ترین روش های ضد آب کردن محصولات چوبی را به شما معرفی می نماید.

روش هایی برای ضد آب نمودن ظروف چوبی

به طور کلی روش های ضد آب کردن می تواند از ظروف چوبی در مقابل عوامل تخریب کننده به خوبی محافظت نماید.

۱محلول های آبگریز چوب

باید بدانید که محلول های آبگریز چوب موجب پیشگیری از نفوذ آب به عمق چوب می شوند. علاوه بر آن، با قرار گرفتن قطرات آب بر روی سطح چوب، آلودگی ها به خوبی تمیز می گردند. همچنین این محلول به حفاظت از ظروف چوبی در برابر اشعه UV خورشید می پردازد و مانع از چسبیدن گرد و غبار بر روی سطح آنها می شود. ذکر این نکته از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که از این محلول برای مبلمان های چوبی، آلاچیق ها، میز و صندلی های چوبی، نرده های چوبی و غیره استفاده می کنند.
روش استفاده از محلول های آبگریز چوب برای ضد آب کردن به این صورت است که مقدار مناسبی از محلول را بر روی ظروف چوبی می ریزند و سپس آن را با یک قلمو پخش می کنند و اجازه می دهند تا کاملا خشک شود. در اینجا دو نکته مهم وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید:
– از آنجایی که این محلول شیمیایی است، لذا نباید از آن برای ضد آب کردن ظروف چوبی سرو غذا بهره گرفت.
– معمولا برخی افراد فکر می کنند که محلول آبگریز همان رزین است. در این خصوص باید بگوییم که این دو با یکدیگر فرق دارند. اثربخشی محلول های آبگریز بسیار بیشتر از رزین می باشد.

۲پرایمر ضد آب کننده ظروف چوبی

وظیفه پرایمر چوب که بر پایه پلیمرهای شیمیایی می باشد، محافظت از چوب در مقابل رطوبت، شرایط جوی نامساعد و آلودگی است. با توجه به اینکه بیشتر پرایمرهای چوب رنگی هستند، لذا نیاز به رقیق شدن آنها می باشد. بر این اساس، اقدام به رقیق نمودن آنها با حلال می کنند و آنگاه بر روی سطح ظروف چوبی می ریزند و می گذارند به طور کامل خشک شود.

نکته مهم:

دقت نمایید که پرایمر چوب دارای یک سری بخارات سمی می باشد و آتش زا است. به همین دلیل حواستان باشد که هنگام استفاده از آن، دستکش و ماسک را فراموش نکنید. در صورت تماس با پوست نیز سریع قسمت مربوطه را با آب بشویید.

۳رزین های اپوکسی

یکی از مواد پرکاربرد که در ضد آب کردن محصولات چوبی می توان به آن اشاره نمود، رزین های اپوکسی می باشند که در فرمولاسیون آنها، ذرات ریز نانو موجود است. در واقع ذرات نانو در هنگام اعمال بر روی سطح چوب، یک پیوند بسیار قوی به دلیل واکنش با بافت چوب به وجود می آورد. بنابراین، رزین های اپوکسی با ضد آب کردن چوب می توانند از ظروف چوبی شما در مقابل خراش، ساییدگی، ایجاد لک و اشعه خورشید محافظت نمایند. سعی کنید حتما از نوع ضد آب این رزین ها استفاده کنید. در نظر داشته باشید، هنگامی که آن را بر روی سطح ظروف چوبی می ریزید، کل سطح پوشش داده شود.

۴مواد نانو چرب جهت ضد آب کردن ظروف چوبی

مواد نانو چرب یک مانع خوب برای نفوذ آب به داخل سطح محصولات چوبی به شمار می آیند و دارای ذرات آنتی باکتریال و آبگریز هستند. استفاده از این مواد بسیار راحت است و به آسانی می توانید آنها را بر روی سطح ظروف چوبی اعمال نمایید. در این خصوص باید به دو مورد مهم دقت کنید:

  • به کار گیری مواد نانو برای چوب های ام دی اف و صیقلی امکان پذیر نمی باشد.
  • اعمال مواد نانو برای چوب هایی با سطح سخت مانند چوب روسی باید در دو یا سه مرحله صورت پذیرد.

با همه این تفاسیر، می توان اینگونه بیان نمود که ضد آب کردن ظروف چوبی موجب افزایش عمر مفید آنها و جلوگیری از پوسیدگی در مقابل رطوبت می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید