دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

آشنایی با انواع لودر موجود در ایران

آشنایی با انواع لودر موجود در ایران

یکی از ماشین آلات سنگین با ویژگی‌های منحصر به فرد که در راهسازی و معادن استفاده می‌شود، لودر (Loader) نام دارد. لودرها با نصب انواع باکت‌ها (جام‌ها) می‌توانند کارایی و عملکرد متفاوتی را نشان دهند. بدون وجود انواع لودر موجود در ایران نمی‌توان بسیاری از پروژه‌های راهسازی و معدنی را به سرانجام رساند.

در ادامه بیشتر در مورد لودرها، قطعات لودر، مزایا و معایب انواع لودرهای چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری،معرفی انواع لودر موجود در ایران و نحوه خرید قطعات لودر کوماتسو، خرید قطعات لودر ولوو و برندهای دیگر صحبت خواهیم کرد.

لودر چیست؟

لودر یکی از انواع ماشین آلات سنگین راهسازی و معدنی است که برای جابه‌جایی و بارگیری موادی مثل خاک، شن، ماسه و … استفاده می‌شود. انواع ساختار لودرهای موجود در بازار شامل: لودرهای بیل گردان، لودرهای بازویی یا تله لودر، لودر بابکت، لودرهای زیرزمینی و لودرهای معدن یا خاک بر سر ،بکهو لودر یا کج بیل است.

آشنایی با قطعات لودر

قطعات متفاوتی برای حرکت و جابه‌جایی در انواع لودر وجود دارد. قطعات انواع لودر کوماتسو با انواع لودر ولوو یا لودرهایی با برندهای دیگر از لحاظ کارای یکسان ولی از لحاظ ساختاری تفاوت اندکی با هم دارند. در ادامه به بررسی بعضی از قطعات و تجهیزات مهم در لودر می‌پردازیم .

قطعات ماشین آلات لودر - تسیکو

موتور

نیروی مورد نیاز برای حرکت، توسط موتور لودر تامین می‌شود. گیربگس‌ها نیروی تولیدی در موتور را به چرخ‌های منتقل و به حرکت در می‌آورد. معمولا نباید علامت خطر در گیربکس را نادیده بگیرید البته خرابی موتور و علت داغ شدن گیربکس لودر عواقب جبران ناپذیری دارد.

محل قرار گرفتن موتورها با توجه به کاربرد و ظاهر هر لودری متفاوت است. برای تعادل لودر، موتور لودرهای چرخ زنجیری، در پشت سر راننده قرار می‌گیرند.

۲ روش قرار دادن موتور در لودرهای چرخ لاستیکی :

  • موتور لودرهای کوچک با محورگردان جلو در جلوی ماشین هستند.
  • موتور بکهو لودرها به دلیل باز بودن دید راننده، در جلو قرار می‌گیرند.
  • در لودرهای بزرگ، موتور در قسمت عقب لودر قرار می‌گیرد.

 

سوخت مورد نیاز موتور در انواع لودرها می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • نیروی الکتریسیته یا برقی: موتور برقی از جمله موتورهای ضعیف و بی صدایی است که برای لودرهای کوچک و در فضاهای بسته و زیرزمینی در دونوع شارژی و کابلی استفاده می‌شود.
  • بنزین: موتور بنزینی دارای قدرت کمتر و مصرف سوخت بیشتری نسبت به نوع دیزلی است.
  • دیزلی: پرکاربردترین و قدرتمندترین موتور که سوخت آن از گازوئیل است.
  • گاز(LPG ):  سوخت موتور این لودرها از گاز کپسولی مایع است موتورهای گازی از موتورهایی که دارای سوخت بنزینی یا دیزلی هستند ضعیف ترند ولی از موتور با سوخت برقی قوی تر هستند.
  • دوگانه سوز(بنزین و گاز مایع): این موتورها شامل مزایا و معایب موتورهای گازی و بنزینی هستند.
  • هایبرید (هیبرید )برق و دیزل: در این حالت اصل سوخت رسانی بر اساس موتور دیزلی است که یک موتور الکتریکی به ان کمک میکند در این روش مصرف سوخت بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش می یابد.

شاسی

شاسی، چارچوبی برای استقرار انواع لودر است. در لودرها شاسی تراکتور به کار رفته‌اند. این شاسی‌ها برای لودرهای چرخ زنجیری یکپارچه (صلب) است ولی برای لودرهای چرخ لاستیکی علاوه بر شاسی صلب می‌تواند به صورت کمرشکن باشند.

اگر به جلوی تراکتور یک تیغه ثابت نسبتا بزرگ وصل شود، به ماشین جدید، بلدوزر می‌گویند. آیا می‌دانید فرق لودر و بولدوزر چیست؟

سیستم هیدرولیک

وظیفه انتقال نیرو از موتور ماشین به جام (باکت) توسط سیستم هیدرولیک لودر انجام می‌شود. نتیجه بهینه سازی روغن‌های هیدرولیک، محافظت در برابر فرسایش و خوردگی در سیستم‌های هیدرولیک است .

سیستم-هیدرولیک-لودر-ولوو

باکت ( جام )

باکت که اسم دیگر آن جام است، یک قطعه از لودر است که برای حمل و جابه‌جایی مواد مختلف مانند خاک، شن، ماسه، سیمان، سنگ‌های شکسته و غیره استفاده می‌شود. البته حجم داخلی جام با توجه به استانداردهایی اندازه گیری و مشخص می‌شوند.

  • جام استاندارد (معمولی)
  • جام یونیورسال(Universal Bucket)
  • جام صخره کنی(rock bucket)
  • جام حفاری عمومی (General Excavation Bucket)
  • جام چند کاره
  • جام با تخلیه از بغل
  • جام کنده گیر
  • جام سنگ گیر
  • جام غربال کننده سنگدانه

انواع لودرها از لحاظ تخلیه بار به دسته‌های زیر تقروش تخلیه بار در هر کدام از این جام ها متفاوت است لودرها به سه روش امکان تخلیه بار دارند.

  • از جلو
  • تخلیه از بغل
  • تخلیه از عقب

باکت (جام) لودرها دارای دندانه‌های (ناخن‌های)متفاوت است:

  • دندانه‌های کوتاه :
    به دلیل قوی بودن، در مصالح خیلی سخت مانند صخره‌ها به کار می‌روند.
  • دندانه‌های بلند (دراز) :
    این دندانه‌های بلند در مصالحی مانند خاک و ماسه، که احتمال شکسته شدن دندانه‌ها وجود ندارد به کار برده می‌شوند.
  • دندانه‌های دراز کارهای سنگین :
    از دندانه‌های دراز کارهای سنگین را در حفاری‌های معمولی استفاده نمی‌کنند.
  • دندانه‌های نفوذی :
    از دندانه‌های نفوذی در خاکبرداری در مواردی مانند رس‌ها استفاده می‌شوند.
  • دندانه‌های سنگین و بادوام :
    از این دندانه‌های سنگین و بادوام برای خاک‌هایی که تراکم کم و متوسط مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.
  • دندانه‌های سایشی کارهای سنگین:
    دندانه‌های سایشی برای عملیات خاک‌برداری ماسه،شن و سنگ‌های تیز گوشه استفاده می‌شوند.

بهترین لودر در ایران

در هر کشوری با توجه به نیاز عمرانی، ماشین آلات راه‌سازی و معدنی متفاوتی وجود دارد. از این رو انواع لودر موجود در ایران، با توجه به وسعت پروژه، ویژگی‌های متفاوتی دارد. میزان قدرت حمل بار و جابه جای ، میزان سوخت، اندازه باکت و عوامل محیطی در انتخاب لودر بسیار نقش دارد. بهترین برند ماشین آلات معدنی و راهسازی لودر در ایران، می‌توان به انواع لودرهای ولوو، انواع لودرهای برند کوماتسو، انواع لودرهای برند کاترپیلار ، انواع لودر ایرانی برند هپکو و لودر برند چینی اشاره کرد.

شایان ذکر است که به دلیل خدمات ارائه شده پس از فروش، توسط هر کدام از این برندها، نقش به سزایی در این موضوع داشته است. سهولت در تامین قطعات، طراحی مناسب انواع لودر، مقاومت و پایداری در برابر عوامل تخریب زا از جمله عوامل دخیل در انتخاب این لودرها به عنوان بهترین لودر در ایران شناخته شده است.

در ادامه به معرفی برخی از لودرهای این برندها می‌پردازیم.

معرفی بهترین لودرهای موجود در ایران

  •  لودر ولوو :
    یکی از برندهای لودر که بسیار طرفدار دارد برند ولوویی است. از مدل‌های معروف این برند می‌توان به لودر ولوو L90E و لودر ولوو L120E اشاره نمود. تفاوت قدرت این دو مدل باعث شده است تا از  لودر ولوو L120E در پروژه‌هایی سنگین با شرایط سخت استفاده شود.
  • لودر کاترپیلار :
    مدل معروف کاترپیلار 988F یکی از معروفترین مدل‌های موجود در ایران است که در بیشتر معادن ایران از کاترپیلار 988F استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: انواع لودر کاترپیلار

ماشین آلات لودر کاترپیلار 988F - تسیکو
  • لودر کوماتسو :
    یکی از محبوبترین لودر‌ها‌ در بازار ایران لودر کوماتسو WA600-3 است. که در معادن کاربرد دارد.  یکی دیگر از مدل لودرهای موجود در بازار ایران لودر کوماتسو WA800 است. قدرت و ظرفیت باکت آن بیشتر از مدل WA600-3 است و از این مدل در بیشتر پروژه‌های عمرانی ، ساخت وساز  و معادن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع لودر کوماتسو

  • لودر چینی ZL50 :
    امروزه شاهد پیشرفت لودرهای چینی در کیفیت و قیمت مناسب برای رقابت با لودرهای موجود در بازار هستیم. توان و قدرت لودر ZL50 متوسط است که برای بسیاری از کارها، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
لودر چینی zl50 - تسیکو

نکاتی در مورد خرید لوازم یدکی لودر

خرید قطعات ماشین آلات راهسازی مانند لودر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که وجود قطعاتی با کیفیت و مناسب می‌تواند عملکرد لودر را تضمین کند. در صورت استفاده از قطعات فیک و بی کیفیت ممکن است عملکرد لودر با اختلال جدی مواجه شود.

با خرید لوازم یدکی لودر از نمایندگی‌های معتبر عملکرد و ماندگاری دستگاه خود را تضمین کنید. یکی از معروف‌ترین نمایندگی‌های ارائه لوازم یدکی و قطعات لودر، گروه صنعتی تسیکو می‌باشد. این شرکت قطعاتی اورجینال و در بالاترین کیفیت به خریدار عرضه می‌کند. تمامی قطعات ارائه شده توسط این شرکت، از تضمین بالایی برخوردار هستند.

شما مصرف کننده گرامی می‌توانید تنها با برقراری یک تماس ساده، قطعه مورد نظر لودر را در بالاترین سطح کیفیت و با مناسب‌ترین قیمت دریافت نمایید. همانطور که می‌دانید، بازار تجهیزات و لوازم یدکی نیز مانند دیگر بخش‌های بازار دارای نوسان لحظه‌ای قیمت می‌باشد.

برای اطلاع از قیمت محصول مورد نظر خود در سایت تسیکو، می‌توانید با شماره تلفن ۰۳۵۳۸۲۲۱۲۵۴ ( داخلی ۱۰۱ – ۱۰۲ ) تماس برقرار فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق پیام در واتساپ سفارش خود را ثبت نمایید.

شماره واتساپ:

انواع لودر و بیل مکانیکی

همان طور که گفته شد، لودرها از لحاظ ساختار دسته بندی متفاوتی دارند. از لحاظ ساختار حرکتی لودر را به ۴ دسته چرخ لاستیکی، چرخ زنجیری، بکهو لودر و لودرهایی ترکیبی (ترکیبی از چرخ و زنجیر) دسته بندی شده‌اند. در حال حاضر فقط ۳ مورد اول به جز لودرهای ترکیبی در ایران وجود دارد.

البته از آنجایی که بکهو لودر هم به عنوان لودر و هم به عنوان بیل مکانیکی است در هر دو دسته لودر و بیل مکانیکی قرار می‌گیرد. برای آشنایی بشتر محتوای تفاوت لودر و بیل مکانیکی را بخوانید.

مزایا و معایب لودرهای چرخ لاستیکی و لودرهای چرخ زنجیری

  • لودرهای چرخ لاستیکی دارای سرعت بیشتری نسبت به لودرهای چرخ زنجیری است.
  • لودرهای چرخ لاستیکی مسافت بیشتری نسبت به لودرهای چرخ زنجیری طی می‌کنند.
  • نقل و انتقال لودرهای چرخ زنجیری، به دلیل آسیب رساندن به سطح مسیر آسفالت توسط کفی یا کمرشکن صورت می‌گیرد.
  • لودرهای چرخ لاستیکی نسبت به لودرهای چرخ زنجیری در ابعاد بزرگتری ساخته شده‌اند. ولی وزن لودرهای چرخ زنجیری از لودر چرخ لاستیکی هم ظرفیت خود ( دارای ظرفیت یکسان ) بیشتر است.
  • هزینه خاک‌برداری لودرهای چرخ لاستیکی از لودرهای چرخ زنجیری کمتر است زیرا هزینه خرید، تعمیر و نگهداری لودرهای چرخ لاستیکی از لودرهای چرخ زنجیری کمتر است.
  • زنجیرهای لاستیکی لودرهای چرخ زنجیری، عمر کمتری نسبت به چرخ لاستیکی دارند. چرخ‌های زنجیری به راحتی می‌توانند شکسته یا پاره شوند و از جا درآیند. هزینه و مدت زمان تعمیر یا تعویض چرخ زنجیری نسبت به چرخ لاستیکی بیشتر است.
  • لودرهای چرخ لاستیکی در دو نوع کمرشکن و معمولی ساخته می‌شوند. نوع کمرشکن این لودرها دارای مفصلی در وسط شاسی خود، با قابلیت حرکت بهتر هستند (با قدرت مانور دهی بالا هستند).
  • لودرهای چرخ لاستیکی در هنگام کار بر روی زمین‌هایی با خاک نرم، گلی، سطوح شیبدار و زمین‌هایی با سنگ‌های تیز دچار مشکل می‌شوند. برای این‌که یک لودر چرخ لاستیکی از مانعی عبور کند، باید ارتفاع مانع از نصف قطر چرخ کمتر باشد. برای عبور لودرهای چرخ لاستیکی از زمین‌های خیس و گل‌آلود باید فشار باد لاستیک‌ها را کم کرد.
    زنجیرهای مخصوص محافظ چرخ، برای لودرهای چرخ لاستیکی که در معادن بر روی صخره‌های تیز کار می‌کنند، تهیه شده است. برای حرکت بهتر در مکان‌های متفاوت لودرهای چرخ لاستیکی، لاستیک‌های ضخیم با انواع مختلف عاج به کار می‌روند.
  • اصطحکاک بیشتر با زمین، باعث کاهش فشار بر روی سطح زمین شده است. بنابراین امکان حرکت بر روی سنگ‌های تیز و سطوح شیبدار وجود دارد.
تجهیزات اصلی انواع لودر موجود در ایران را از کجا تهیه کنیم؟

تسیکو یکی از بهترین نمایندگی‌های فعال در زمینه تهیه کلیه لوازم یدکی انواع لودر موجود در ایران است. با خرید بدون واسطه و مقرون به صرفه لوازم یدکی لودر از اصل بودن کالا مطمئن باشید.

بهترین برند لودر در ایران چه نام دارد؟

با توجه به کارایی هر لودر و پروژه‌های انجام شده در ایران، لودرهای برند ولوو، لودر ایرانی برند هپکو، کوماتسو، کاترپیلار و لودرهای چینی جزو بهترین لودرهای موجود در ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید